COMING CLOUD: DESET GODINA U OBLACIMA

Ove godine kompanija COMING slavi jubilej: COMING cloud produkciona platforma za klijente, prva na Balkanu, počela je sa radom 2009. godine. Tokom ovih deset godina COMING cloud je prešao put od pionirskog projekta do pouzdane IT platforme za poslovanje velikog broja zadovoljnih korisnika…

Od prvog klijenta koji je sve svoje IT operacije preselio u COMING cloud, kompanije Mona Srbija, sve do prve i za sada jedine cloud SAP S/4 HANA platforme u regionu, prošlo je deset godina. To je razvojni put na kome je stvorena savremena COMING cloud platforma za preko 5.000 korisničkih mašina i veliki broj kompanija koje koriste ovu platformu.

COMING cloud danas predstavlja savremenu IT platformu za veliki broj korisnika koja obezbeđuje sve IT resurse za njihove poslovne potrebe i visoku pouzdanost u radu, uz garanciju da će mogući ukupni godišnji zastoji biti manji od jednog sata. Cloud može obezbediti stopostotnu sigurnost od gubitka podataka, a oporavak poslovanja u slučaju katastrofalnih događaja koji mogu zadesiti kompaniju realizuje se u periodu od nekoliko sati, pa čak i za nekoliko minuta. Pored toga, ovako savremenu platformu mogu odmah po ispostavljanju zahteva dobiti kao operativni trošak koji se plaća na mesečnom nivou i ekonomski je daleko isplativiji nego izgradnja sopstvene infrastrukture. Uz to, korisnici često ne mogu da podnesu troškove zapošljavanja i permanentnog obrazovanja IT stručnjaka svih neophodnih profila, za razliku od cloud provajdera, koji te resurse obezbeđuju za veliki broj svojih klijenata, koji u cloud-u dobijaju visokoprofesionalnu podršku po razumnoj ceni.

COMING cloud platforma sastoji se od tri najsavremenija data centra tear ¾, od kojih su dva u Beogradu, a jedan u Kragujevcu. Tokom perioda od 10 godina nije bilo kritičnih zastoja u radu platforme, a COMING cloud korisnici imali su pouzdano IT okruženje bez zastoja, uz raspoloživu celodnevnu podršku. Tim koji razvija i pruža podršku korisnicima broji više od 20 iskusnih i visokospecijalizovanih inženjera, koji su im na raspolaganju u svakom trenutku.

Servisi na COMING cloud platformi

Većina korisnika COMING cloud platformu upotrebljava kao svoj virtuelni data centar. To znači da sve svoje servise ili većinu njih migriraju u COMING cloud. Na ovaj način oni nemaju potrebu za izgradnjom sopstvenog data centra, gde bi morali obezbediti posebne građevinske uslove, pouzdano napajanje sa mreže, rezervno napajanje, agregat i UPS sistem, profesionalnu klimatizaciju, zaštitu od požara, monitoring i video-nadzor. Kada se samo ovo uzme u obzir, cena izgradnje kreće se od 6 do 10 hiljada evra po kvadratnom metru, pa se i za najmanji data centar može potrošiti više od 150.000 evra, a za veće data centre cena dostiže i preko 500.000 evra. Pored toga, za operativne troškove za električnu energiju i održavanje navedenih sistema treba izdvojiti značajnu sumu. A to je tek početak…

Za opremanje data centra treba obezbediti IT opremu – od mreže, preko klastera servera, do storidž sistema, platforme za virtuelizaciju, operativnih sistema, bezbednosnih sistema i još mnogo toga. Da bi se obezbedio kontinuitet rada svi navedeni elementi treba da budu izgrađeni tako da sistem bude otporan na otkazivanje pojedinačnih komponenata. Ako se uzme u obzir da korisnici imaju potrebu da čuvaju rezervne kopije podataka na udaljenoj lokaciji i da im je neophodno da u slučaju katastrofalnog događaja oporave svoje poslovanje u kratkom roku, svakako im je daleko isplativije i sigurnije da i ove servise iznajmljuju u cloud-u nego da investiraju u rezervni data centar. Dodatni razlog za iznajmljivanje resursa u cloud-u je i taj što bi za sopstvenu investiciju trebalo da planiraju troškove za kritičnu podršku, a takođe i obnavljanje infrastrukture na period od 3-5 godina.

„Umesto investicije u data centar i skupu opremu koju bismo morali da kupujemo na svake četiri godine, troškove struje i održavanja, mi smo dobili profesionalne IT servise u COMING cloud-u za troškove IT administratora, koga ne moramo da imamo jer taj posao za nas obavlja COMING“, rekao je Milan Todorović, direktor finansija i IT-ja u kompaniji Mona.

Pored potpunog poveravanja svih IT servisa cloud okruženju, određeni broj korisnika iznajmljuje i pojedinačne aplikativne servise, kao što su e-mail platforma ili ERP rešenja poput SAP-a i Dynamics NAV-a. COMING u cloud-u iznajmljuje i svoja razvijena rešenja za arhiviranje, upravljanje dokumentima, upravljanje flotom vozila, Continuous Improvement i još mnogo toga za korisnike u Srbiji i inostranstvu.

Deo korisnika čije su operacije hostovane na sopstvenoj infrastrukturi u COMING cloud-u iznajmljuje servise udaljenog bekapa i resurse za oporavak poslovanja u slučaju katastrofalnih događaja. U sklopu ovih servisa pruža se i podrška za testiranje oporavka poslovanja bar dva puta godišnje, kako bi korisnik bio siguran da će sve proći u najboljem redu.

Cloud podrška je ključna komponenta servisa. Upravo zbog visokostručnih inženjera koji klijentima pružaju podršku zastoj sistema se na godišnjem nivou meri minutima, a ne satima, i to je ono što korisnicima COMING cloud-a uliva najviše poverenja. Pored organizovanog 24 h monitoringa cloud sistema i mogućnosti prijave problema putem podrške, svi ključni korisnici imaju imenovanog zaduženog inženjera kome mogu da se obrate i direktno.

Deset godina izazova

Sa pojavom zrele tehnologije za virtuelizaciju, još 2006. godine bilo je sasvim jasno da će biti moguće na jednoj virtuelizacionoj platformi nuditi deljive IT resurse ne samo za jednu kompaniju, već da će se jedna platforma koristiti za IT servise za veliki broj kompanija.

Prva COMING cloud produkciona platforma za klijente počela je sa radom 2009. godine i bila je prva na Balkanu. Od skepse korisnika do sticanja potpunog poverenja u bezbednost i pouzdanost cloud platforme nije prošlo puno vremena. Korisnici su se vrlo brzo uverili da je cloud pouzdano i bezbedno mesto za IT operacije i danas bez zadrške sve servise migriraju u ovo okruženje.

Pored toga, uverili su se da je cena operacija u cloud-u daleko niža od troškova koje bi morali da podnesu za izgradnju, podršku i operacije sopstvene infrastrukture ekvivalentnih mogućnosti. „Ne brinem više o infrastrukturi jer znam da profesionalci cloud operatera brinu o tome, a ja sam se fokusirala na poslovni deo IT-ja“, izjavila je Mirjana Tambić, IT menadžerka kompanije MD International.

Danas u Srbiji nema više podozrenja prema cloud-u, pa velike i ozbiljne kompanije, kao i u svetu, u svoje strateške planove uvršćuju cloud tehnologiju.

Granice oblaka

Globalni trendovi bez sumnje pokazuju da je cloud platforma pravo mesto za IT operacije. Prvih 500 firmi sa Forbes-ove liste je ovu tehnologiju već primenilo i uvrstilo u svoje strateške planove. Servisi se neće koristiti samo kod jednog cloud provajdera, već na više platformi, a i na sopstvenim resursima – to se danas zove multi-cloud. Naravno, korisnici ne moraju da znaju gde se pojedine operacije izvršavaju, a da bi to bilo moguće koriste se alati za orkestraciju većeg broja cloud provajdera.

U globalnoj cloud areni pojavljuju se velike IT kompanije, koje su strategiju svog poslovanja uveliko orijentisale na cloud tehnologije. Među prvima se pojavio AWS, koji od 2006. godine nudi cloud servise na virtuelizovanoj platformi, IBM od 2008, a Microsoft je svoju cloud platformu AZURE lansirao 2010. godine – godinu dana posle COMING-a. Danas praktično da nema globalnih IT kompanija koje na jedan ili drugi način ne nude svoje cloud servise.

Šta izdvaja COMING cloud?

COMING cloud je namenjen korisnicima koji žele sebi da obezbede pouzdanu, bezbednu i ekonomski opravdanu poslovnu IT platformu. Platforma je u potpunosti otporna na bilo kakva pojedinačna otkazivanja elemenata sistema i omogućava rad bez zastoja, odnosno da zastoji tokom cele godine budu manji od jednog sata – to je garancija od najmanje 99,95% do 99,99% dostupnosti.

Ukoliko pored primarne cloud platforme koristite i servise udaljenog bekapa, dobijate garanciju da su vaši podaci 100% bezbedni od gubitka i da ih u svakom trenutku možete oporaviti. Platforma za oporavak od katastrofalnih događaja vam omogućava oporavak poslovanja u razumnom roku od nekoliko sati pa sve do nekoliko minuta, ukoliko to zahteva vaše poslovanje. Tokom prošlih deset godina incidentni zastoji u cloud-u nisu nikada bili ispod garantovanih procenata dostupnosti, već daleko viši od garantovanih i prosečno su iznosili oko 16 minuta za celu godinu.

Podrška je ključna komponenta ovako pouzdanog i bezbednog sistema. O cloud servisima brine više od 20 visokospecijalizovanih i iskusnih inženjera. Svaki korisnik ima dodeljenog inženjera koji u potpunosti brine o korisničkim servisima i korisnici ga mogu direktno kontaktirati. Pored podrške, zaduženi inženjer pruža konsultantske usluge i zajedno sa korisnikom pravi planove za dalji razvoj cloud servisa.

Cloud monitoring centar nadzire rad cloud sistema i prima vaše prijave incidenata 24 sata dnevno 365 dana godišnje i preuzima rešavanje eventualnih incidenata.

COMING je kroz veoma rigoroznu proveru dobio Cloud Verified sertifikat i jedan je od 60 sertifikovanih u svetu, dok u istočnoj Evropi postoje samo dva provajdera sa ovom oznakom. Pored toga, COMING ima i sertifikat bezbednosti za cloud operacije ISO 27001, koji već više od 8 godina garantuje bezbedno cloud okruženje za naše korisnike.

Sve je cloud

Ako se posmatraju potrebe savremenih kompanija, za njih je najbitnije da imaju pouzdanu, bezbednu i visokodostupnu IT platformu za automatizaciju poslovanja. Više se ne postavlja pitanje da li su ti servisi u javnom cloud-u, privatnom cloud-u ili na sopstvenoj infrastrukturi. Najvažnije je da se obezbede postavljeni zahtevi biznisa. Upravo zbog toga veliki broj COMING-ovih korisnika koji pored cloud servisa imaju i sopstvenu IT infrastrukturu, na kojoj se izvršava deo IT operacija, podršku za kompletan sistem prepušta COMING timu, jer radi se o praktično istoj tehnologiji. COMING za ceo IT sistem pruža iste garancije dostupnosti, bezbednosti i performansi kao u COMING cloud-u.

Na ovaj način korisnik obezbeđuje da servisi rade tamo gde je to najpouzdanije, najbezbednije i najperformantnije, a taj proces je veoma dinamičan i deo servisa može biti u COMING cloud-u, deo na infrastrukturi korisnika, a deo i na nekoj trećoj platformi. Sve operacije se orkestriraju, a COMING pruža visokoprofesionalnu podršku korisniku.

Najnovija dostignuća

Niz godina unazad COMING cloud je platforma za SAP R/3 i kompanije koriste ove resurse za svoje poslovanje i produkcione servise na primarnoj cloud infrastrukturi, a na sekundarnoj su servisi za udaljeni bekap i servisi za oporavak u slučaju katastrofe.

Od ove godine u produkciji je nova cloud platforma za SAP S/4 HANA, na kojoj je urađena konverzija sistema SAP R/3 na noviju platformu. Ovo je prvi projekat uspešno završene konverzije na S/4 HANA na Balkanu, a COMING SAP tim realizovao ga je kod korisnika MSK Kikinda.

Nova platforma na primarnoj cloud lokaciji obezbeđuje produkcione servise za SAP S/4 HANA, a na rezervnoj cloud lokaciji bekap i oporavak u slučaju katastrofe.

Narednih deset godina

Više nema nikakve dileme da je cloud sadašnjost, a sigurno i budućnost IT-ja za sve kompanije u nizu decenija koje slede. Za to postoji mnogo razloga. IT za savremenu kompaniju nisu glamurozni data centri, niti IT oprema, već se vrednost IT-ja meri velikim brojem infrastrukturnih i specifičnih aplikacija koje doprinose automatizaciji, agilnosti i profitabilnosti biznisa.

Nema dileme da je cloud IT infrastruktura za savremene kompanije. Kao što kompanije kojima to nije posao ne proizvode električnu energiju na sopstvenoj opremi za svoje potrebe, jer je to skupa investicija, a pored specijalista za svoje poslovanje morali bi da imaju osoblje za proizvodnju i održavanje opreme, tako nema potrebe ni za investicijama u data centre, skupu IT opremu, troškove održavanja. Daleko je ekonomičnije iznajmljivati te resurse, za čije funkcionisanje i raspoloživost garantuje cloud provajder koji iza sebe ima veliki tim iskusnih i edukovanih specijalista, kakve većina kompanija zbog ogromnih troškova sebi ne može da priušti.

Lokalno IT osoblje u mnogim kompanijama već doživljava transformaciju i umesto starih pozicija IT administratora dobijaju pozicije sa cloud prefiksom i više su orijentisani potrebama kompanije i artikulišu zahteve prema cloud provajderima. Zato je važno da se što pre IT, pa i drugo osoblje transformiše – bolje pre nego kasnije.

Kao i do sada, COMING cloud će se u narednom periodu razvijati sa pojavom novih tehnologija i objavljivaće nove servise koji će donositi nove koristi svojim korisnicima. U COMING-u promene su konstanta.

Drago Samardžić , COMING

0 %s Comments

Prosledi komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Najnoviji

Novi-NetApp-proizvodi

Novi NetApp proizvodi

Da li su vam već poznati novi NetApp sistemi C-serije, sa QLC Flash tipom ...
Veštačka-inteligencija-u-našim-rukama

Veštačka inteligencija u

Broj oblasti u kojima se eksperimentiše sa različitim dostignućima veštačke ...
Azure-Active-Directory--postaje-Entra-ID

Azure Active Directory

Azure Active Directory je sada Entra ID. I premda većina korisnika ovu promenu ...
Transformacija-tehničkog-duga--pomoću-DevOps-tehnologija

Transformacija tehničkog duga

Najveću opasnost za organizacije ne predstavlja samo postojanje tehničkog duga, ...