Otpor i problemi tokom implementacije ERP-a u kompanijama

Otpor-i-problemi-tokom-implementacije-ERP-a-u-kompanijama

Izvestan otpor zaposlenih je spontana reakcija na promene koje donosi uvođenje novog poslovnog rešenja, ali se on efikasnim upravljanjem može prevazići, što zahteva transparentnost, uključivanje zaposlenih u proces donošenja odluka i prepoznavanje njihovih briga, obuku i podršku.


Uvođenje novog poslovnog rešenja, kao što je Microsoft Dynamics 365 Business Central, u kompaniji predstavlja značajan korak ka modernizaciji i optimizaciji poslovnih procesa. Međutim, ovaj korak često nailazi na otpor i izazove koji mogu usporiti ili otežati proces implementacije. U daljem tekstu biće razmotreni različiti problemi koji se mogu javiti tokom implementacije Business Centrala u kompanijama, opisani iz našeg iskustva, kao i predlozi naših konsultanata za njihovo rešavanje.

Otpor zaposlenih prema promenama

Problem: Jedan od najčešćih izazova tokom implementacije Business Centrala jeste otpor zaposlenih prema promenama. Zaposleni koji su navikli na postojeće sisteme i procese mogu osećati strah od nepoznatog, te se može pojaviti otpor prema učenju i prilagođavanju novom sistemu i novim radnim metodama. Otpor se može manifestovati kroz nedostatak entuzijazma, usporeno usvajanjenovog sistema ili čak pasivno-agresivno ponašanje.

Rešenje: Komunikacija je ključna u prevazilaženju ovog problema. Važno je edukovati zaposlene o prednostima Business Centrala, dati im priliku da postave pitanja i izraze svoje brige i obezbediti adekvatnu obuku kako bi se nesigurnost otklonila. Posebno je potrebno raditi na stvaranju atmosfere bezbednog radnog okruženja.

Preslikavanje prethodnog softvera na BC

Problem: Korisnici često zahtevaju da u Microsoft Dynamics 365 Business Centralu dobiju funkcionalnosti identične onima kakve su imali u prethodno korišćenim softverskim rešenjima, odnosno da poslovne procese iz prethodnog sistema prenesu na Business Central. To su, na primer, zahtevi da kolone, redovi, tabele i izveštaji budu na identičnim mestima i po istom rasporedu kao u starom sistemu, na šta su korisnici naviknuti, a što nije uvek moguće jednostavno izvesti, troši puno vremena i može dovesti do zastoja i kašnjenja u procesu implementacije. Posledično, može doći do odlaganja početka korišćenja programa, a na kraju i do uvećanja troškova korisnika, što takođe može izazvati negodovanje.

Rešenje: Potrebno je pažljivo objasniti korisnicima da je – iako trenutno možda nisu upoznati sa načinom rada novih tehnologija i savremenim poslovnim procesima – upravo to što se u Business Centralu procesi kreiraju na sistematičan način i po savremenijim metodama jedan od ključnih razloga zbog kog se i prelazi na rad u novom programu. Treba predočiti da je u pitanju samo navika, koja, kada se jednom promeni i novi program savlada, zaista donosi brojne benefite i za zaposlene i za kompaniju. Korisnicima treba objasniti, na jeziku koji im je razumljiv, da rad u novom programu, uz adekvatnu obuku i vežbu na konkretnim primerima, može da donese brojne prednosti i uštede vremena i novca.

Korisnicima treba objasniti da rad u novom programu, uz adekvatnu obuku i vežbu, donosi brojne prednosti i uštede vremena i novca

Paralelni rad u dva softvera

Problem: Kada novi sistem startuje, korisnici često zahtevaju da rade paralelno u dva softvera. Zaposleni koji istovremeno rade u dva softvera mogu se osećati preopterećeno i umorno, jer moraju izvršavati iste poslove u oba sistema. Dolazi do povećanja nivoa stresa i pada produktivnosti. Paralelni rad može kod korisnika stvoriti osećaj gubljenja vremena, posebno ako smatraju da se njihovi poslovni zadaci mogu obaviti efikasnije u samo jednom sistemu. Ako zaposleni nemaju puno poverenje u novi softver koji se uvodi, skloni su da se oslone na stari sistem i zapostave rad u novom i njegovo hranjenje podacima. Sumnja u pouzdanost novog softvera može dodatno osnažiti otpor. Paralelni rad u dva softvera može povećati rizik od nastanka grešaka, posebno pri ručnom prenosu podataka između sistema.

Rešenje: Od samog početka implementacije novog rešenja, treba insistirati na tome da kada dođe vreme za početak rada u novom sistemu više nema paralelnog rada, odnosno stari softver se gasi i koristi se samo Business Central. Na ovaj način prevazilaze se problemi ulaganja dvostrukog napora i preopterećenosti samog korisnika, osećaj gubljenja vremena, nedostatak poverenja u novi softver, rizik od grešaka.

Strah od gubitka posla

Problem: Implementacija novog softverskog sistema, uključujući ERP, često ima za cilj automatizaciju određenih poslovnih procesa. Utisak da će automatizacija smanjiti potrebu za ljudskim radom može izazvati zabrinutost među zaposlenima. Očekivana efikasnost i optimizacija procesa uz pomoć novih sistema može značiti da će za obavljanje nekog posla biti potrebno manje radne snage nego ranije. Uz to, implementacija novog softvera može zahtevati nove veštine i kompetencije. Zaposleni koji se osećaju nespremno za sticanje novih veština mogu se plašiti da će kompaniji postati nepotrebni.

Rešenje: Važno je razumeti da je strah od gubitka posla prirodna reakcija na promene i da se mora ozbiljno shvatiti. Potrebno je osmisliti strategije za suočavanje sa strahom od gubitka posla. Važno je da menadžment jasno i otvoreno komunicira o razlozima za implementaciju novog sistema i naglasi kako će to pozitivno uticati na kompaniju u celini, odnosno komunikacija mora biti transparentna. Pružanje obuke i resursa za usavršavanje novih veština može pomoći zaposlenima da se osećaju spremno za suočavanje sa promenama. Ako zaposleni vide da će im biti pružena podrška u sticanju novih veština, kod njih će se probuditi osećaj sigurnosti. Naglašavanje da će novi sistem omogućiti zaposlenima da se usredsrede na kvalitet i dodatu vrednost posla, umesto na rutinske ili ponavljajuće zadatke, može umanjiti strah od gubitka posla.

Uvođenje novog softvera u poslovanje, bilo da se radi o ERP-u ili o drugim tipovima rešenja, može izazvati niz problema. Među najčešćim problemima pri implementaciji novog softvera u kompanijama su:

  • Nedovoljna priprema, odnosno nedovoljna analiza pre nego što se softver uvede može dovesti do problema. Ako nisu identifikovane tačne poslovne potrebe, procesi i zahtevi, softver se može neadekvatno konfigurisati.
  • Tehnički izazovi, poput kompatibilnosti sa postojećim sistemima, problemi sa instalacijom i tehničkim greškama, mogu usporiti ili ometati implementaciju.
  • Nepravilna migracija podataka iz postojećeg sistema u novi softver može dovesti do gubitka podataka, što može imati ozbiljne posledice za poslovanje.
  • Implementacija softvera može dovesti do nepredviđenih troškova, kao što su dodatne licence, prilagođavanje ili dodatna obuka, što može naprezati budžet kompanije.
  • Uvođenje novog softvera može uzrokovati privremene poremećaje u poslovanju, dok zaposleni uče nove procese i prilagođavaju se promenama.
  • Nedostatak podrške od strane menadžmenta ili nedostatak angažovanja ključnih lidera može uticati na usvajanje i implementaciju softvera.
  • Ako se očekivanja u vezi sa performansama i rezultatima softvera postave previsoko, menadžment kompanije može biti razočaran ako se očekivani rezultati ne postignu.

Rešavanje ovih problema i prevazilaženje otpora prema novom poslovnom rešenju zahteva pažljivu komunikaciju, transparentnost, pružanje obuke i podrške, uključivanje zaposlenih u proces donošenja odluka i prepoznavanje njihovih briga. Otpor je prirodna reakcija na promene, ali se on efikasnim upravljanjem može smanjiti i proces implementacije novog sistema olakšati.
Miljana Đorđević, COMING

0 komentara

Najnoviji

Bezbedno otključajte GenAI potencijale

Generative AI revolucija je već stigla. Kakve su njene implikacije? Generativni...

Benefiti uvođenja Business Central

Implementacija Business Central ERP sistema može doneti značajne prednosti...

Najčešće greške pri implementaciji

ERP rešenja mogu značajno unaprediti poslovanje, ali njihovo uvođenje zahteva...

Nova implementacija vs. konverzija

Pri prelasku na novo ERP rešenje pred organizacije se postavlja izbor između...