MOBILNI UREDJAJI U POSLOVANJU

Kombinacija prednosti i opasnosti

Upotreba mobilnih uređaja u poslovanju predstavlja trend u porastu. Kompanijama to donosi velike prednosti, ali sa sobom nosi i povećan rizik od korupcije podataka, te je njihova zaštita imperativ…

Poslednjih godina u kompanijama sve više uviđaju prednosti upotrebe mobilnih uređaja u svakodnevnom poslovanju i pružaju podršku svojim zaposlenima za rad na daljinu. Sve je češća pojava da zaposleni imaju klizno radno vreme, provodeći sve više vremena van kancelarije, odnosno na terenu, što im omogućava upravo upotreba mobilnih uređaja.

Pružajući takvu fleksibilnost radnicima, u kompanijama očekuju da im oni budu na raspolaganju bilo kada i bilo gde. Zahvaljujući mobilnim tehnologijama i njihovoj primeni u poslovanju, ovakav pristup i očekivanja menadžmenta od zaposlenih postaju realnost.

Uvođenje mobilnih uređaja u poslovno okruženje donosi mnogo veće zahteve od običnog pristupa elektronskoj pošti i sinhronizaciji kontakata, što je bila situacija na samom početku korišćenja PDA uređaja. Pristup korporativnim podacima na terenu, optimizacija procesa i smanjenje troškova poslovanja, zadovoljstvo zaposlenih i korisnika – samo su neke od prednosti zbog kojih se kompanije sve češće odlučuju na korak uvođenja mobilnih uređaja u poslovanje.

Ozbiljan pristup

Kada se u jednoj kompaniji odluče na ovaj korak, treba, pre svega, proceniti koja područja poslovanja su najpogodnija za proširivanje mobilnom tehnologijom. Uvođenje mobilnih uređaja u poslovanje predstavlja projekat kome treba ozbiljno pristupiti. Pre svega, trebalo bi analizirati poslovne procese koji bi primenom mobilne tehnologije bili optimizovani, nakon čega je potrebno proceniti najznačajniji ROI za organizaciju.

Korišćenje mobilnih uređaja u poslovne svrhe ne znači zamenu postojećih uređaja mobilnim uređajima. Po dimenzijama i funkcionalnosti, oni su samo podskup svega što nude standardni računari. Ono što je, svakako, prednost njihove svakodnevne primene u poslovanju jeste automatizacija okruženja, koje je najčešće bilo manuelno, što dovodi do automatizacije i onih procesa koji to dotad nisu bili.

Jedna od osnovnih ideja iza uvođenja mobilnih uređaja u poslovanje bila je smanjenje papirologije, odnosno prenošenje papirnih procesa u elektronske. Na ovaj način smanjuje se vreme potrebno za unošenje podataka, odnosno vreme neophodno za dobijanje informacije, ukida se dupliranje posla, a resurse ranije trošene na administrativni deo posla moguće je iskoristiti u neke druge svrhe.

Smanjenje troškova

Tačnost informacija i njihova pravovremenost samo su neki od faktora koji i te kako utiču na konkurentsku prednost i poslovanje u celini, što i jesu neke od glavnih prednosti primene mobilnih uređaja u poslovanju.

Mobilni uređaji pružaju mogućnost pristupanja centralnoj lokaciji sa bilo kog mesta. Pored toga, spektar mogućnosti koje ovakav oblik tehnologije pruža je vrlo širok. To znači da je, pored odluke o uvođenju mobilnih uređaja u poslovanje, neophodno odlučiti i u kom obliku i na koji način će se oni primenjivati, kao i kojim aplikacijama će biti moguće pristupati putem ovih uređaja. Ovakve odluke donose se na osnovu analize poslovnih potreba.

Mobilna rešenja u korporativnom okruženju donose mnoge prednosti, kako u internom poslovanju, tako i pred konkurencijom i kupcima, odnosno korisnicima usluga. Neke od ovih prednosti su lako merljive, dok je neke malo teže izmeriti, ali su evidentne. Dosadašnja praksa je pokazala da zaposleni vrlo brzo uviđaju prednosti korišćenja mobilnih uređaja u poslovanju, pa se skoro nikada nije desilo da se kompanija vrati na stari vid poslovanja, odnosno izbaci mobilne uređaje iz upotrebe. Poslovna vrednost korišćenja mobilnih uređaja ogleda se u smanjenju troškova, ali i u otvaranju novih poslovnih prilika.

BYOD

Kada govorimo o mobilnim uređajima u poslovanju, ne smemo propustiti da pomenemo jedan trend u značajnom porastu, a to je BYOD (Bring Your Own Devices), odnosno korišćenje privatnih uređaja u poslovne svrhe.

To znači da kompanije sve češće dozvoljavaju zaposlenima da svoje privatne uređaje povezuju na korporativnu mrežu. Razlog leži u činjenici da kompanije žele da omoguće svojim zaposlenima što prirodnije i udobnije okruženje za rad. Naviknuti na rad na sopstvenim uređajima, zaposleni se uglavnom osećaju prijatnije kada i privatne i poslovne obaveze mogu izvršavati sa jednog uređaja.

Na ovaj način vidno raste zadovoljstvo zaposlenih, dok kompanije, s druge strane, smanjuju troškove u segmentu sredstava za rad.

Neželjene posledice

Međutim, iako ovakav vid poslovanja donosi prednosti i za zaposlenog i za kompaniju, on sa sobom nosi i velike rizike, u smislu „curenja“ i gubitka važnih korporativnih podataka. Ovi rizici su manje‑više isti za sve mobilne uređaje, bilo da su oni u vlasništvu kompanije ili zaposlenih.

Svaki uređaj koji je povezan na korporativnu mrežu neophodno je zaštititi od takvih rizika, a oni se mobilnošću dodatno povećavaju, jer su, pored svih eksternih napada, uređaji dodatno izloženi i fizičkom gubitku ili krađi.

Najjednostavniji primer za ovo jeste gubitak smartfona. Ova situacija uopšte nije retkost, a ukoliko ovakav telefon u sebi sadrži važne korporativne podatke i ima mogućnost pristupa korporativnoj mreži, velika je verovatnoća da će kompanija pretrpeti značajnu štetu.

Dakle, ukoliko se odluče na ovakav vid poslovanja, u kompanijama bi trebalo da budu svesni neophodnosti dodatne zaštite ovih uređaja.

Upravljanje mobilnim uredjajima

Tendencija rasta primene mobilnih uređaja u poslovne svrhe predstavlja priliku da softverske kompanije razviju rešenja koja omogućavaju upravljanje i kontrolu korišćenja, odnosno pristupa korporativnim podacima i aplikacijama. Ovakva rešenja nazivaju se i MDM (Mobile Devices Management) rešenja.

Funkcionalnost MDM rešenja ogleda se u tome što ona omogućavaju vidljivost i upravljanje svim uređajima sa centralne administrativne pozicije. To znači da se pomoću njih, vrlo lako, može kontrolisati pristup podacima. Na primer, moguće je zabraniti pristup aplikacijama ili jednom delu podataka van radnog vremena. Takođe, u slučaju nestanka određenog uređaja, moguće je u potpunosti blokirati pristup korporativnoj mreži. Na ovaj način moguće je lako i jednostavno pratiti i kontrolisati sve aktivnosti i tako značajno smanjiti mogućnost korupcije podataka.

AirWatch rešenja

Kompanija AirWatch je svetski lider u oblasti upravljanja mobilnim uređajima u poslovnom okruženju. Rešenja koja ova kompanija nudi omogućavaju korišćenje svih prednosti mobilnih tehnologija u biznisu. Zaposleni mogu da koriste mobilne uređaje sa bilo kog mesta, u bilo koje vreme, bez obzira na platformu na kojoj rade, a da pri tom ne ugroze bezbednost poslovnih podataka.

Najveća prednost rešenja ove kompanije je u skalabilnoj platformi, koja omogućava jednostavnu integraciju sa postojećim sistemima, uz izuzetno lako upravljanje svim uređajima sa jedne centralne konzole.

Odskora, ova kompanija posluje i na našem tržištu. Kako na globalnom tržištu drži poziciju lidera, očekuje se da AirWatch ovakav status zadrži i na lokalnom, odnosno regionalnom tržištu.

Milena Redžić

0 %s Comments

Prosledi komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Najnoviji

Novi-NetApp-proizvodi

Novi NetApp proizvodi

Da li su vam već poznati novi NetApp sistemi C-serije, sa QLC Flash tipom ...
Veštačka-inteligencija-u-našim-rukama

Veštačka inteligencija u

Broj oblasti u kojima se eksperimentiše sa različitim dostignućima veštačke ...
Azure-Active-Directory--postaje-Entra-ID

Azure Active Directory

Azure Active Directory je sada Entra ID. I premda većina korisnika ovu promenu ...
Transformacija-tehničkog-duga--pomoću-DevOps-tehnologija

Transformacija tehničkog duga

Najveću opasnost za organizacije ne predstavlja samo postojanje tehničkog duga, ...