POSLOVNO IZVEŠTAVANJE U NIŠ-EKSPRESU

Kompanija Niš-ekspres bavi se gradskim, međugradskim i međunarodnim prevozom putnika. Otpočela je sa radom davne 1951. godine, sa deset dotrajalih tramvaja i sedam starih autobusa. Danas, sa više od 400 komfornih vozila za prevoz putnika, Niš-ekspres ide u korak sa potrebama tržišta.

Uvođenje rešenja za poslovno izveštavanje omogućilo je menadžmentu kompanije Niš-ekspres da poboljša uvid u poslovne rezultate

Niš-ekspres ima redovan međunarodni program vožnje ka Makedoniji, Hrvatskoj, Sloveniji, Nemačkoj, Austriji i Bugarskoj. O svojim korisnicima brine i kroz program popusta i posebnih pogodnosti za studente, đake, decu, penzionere i porodice. Kompanija je prepoznata i po uslugama turističke agencije za aranžmane u zemlji, ali i po grupnim putovanjima i đačkim ekskurzijama u zemlji i inostranstvu.

Kroz čitav vek postojanja, Niš-ekspres je prolazio kroz različite faze rasta i razvoja, pa tako 2015. godine kompanija prelazi u novi, moderniji i veći poslovni prostor.

Poslovni izazovi

Niš-ekspres je izrastao u sistem sa više od 1.500 zaposlenih, sa proizvodnim pogonom, garažnim kompleksom, ugostiteljskim objektima, sa opremom za održavanje mašina i vozila i značajnim administrativnim zahtevima. Optimalno upravljanje ovakvim sistemom postalo je izazov sa kojim je menadžment morao da se suoči. Tako su postavljeni novi ciljevi, koji su podrazumevali povećanje produktivnosti i efikasnosti, uz povećanje konkurentnosti na tržištu. Uočena je potreba za modernizacijom informacionog sistema.

Prvu fazu automatizacije poslovanja kompanija je postigla implementacijom Microsoft Dynamics NAV rešenja za upravljanje resursima u poslovanju, čime je postignuta centralizacija podataka, uz jednostavnost u upravljanju poslovanjem. Kompanija je počela da koristi jedno poslovno rešenje koje pokriva sve poslovne procese, za razliku od tri odvojene aplikacije – za knjigovodstvo, magacin i trgovinu – koje su ranije korišćene.

Na ovaj način rešeni su problemi dupliranja posla i neusklađenosti sadržaja izveštaja. Međutim, kako postavljeni ciljevi podrazumevaju povećanje produktivnosti i efikasnosti, kompanija se susrela i sa potrebom rešavanja problema vezanih za upravljanje poslovnim podacima generisanim kroz Microsoft Dynamics NAV.

Podaci su sada sređeni i usklađeni, ali i dalje ne postoji način za njihovo međusobno ukrštanje i sagledavanje poslovanja iz mnoštva podataka radi donošenja poslovnih odluka. Kompaniji je potreban sistem brzog i pametnog poslovnog odlučivanja, pre svega na strateškom, a onda i na operativnom nivou. Ovakva funkcionalnost informacionog sistema je kompaniji Niš-ekspres potrebna radi maksimalnog iskorišćenja postojećih resursa, odgovora na brze promene na tržištu, ali i zbog sagledavanja mogućih scenarija koji očekuju kompaniju prilikom donošenja različitih strateških odluka.

Još jedan izazov na putu ka potrebnim funkcionalnostima jeste i ograničen budžet kompanije Niš-ekspres za investiciju u nadogradnju informacionog sistema.

Proces implementacije

Već upoznati sa prednostima korišćenja softvera kao usluge u cloud‑u, u kompaniji Niš-ekspres odlučuju da implementiraju BI rešenje (rešenje za poslovno izveštavanje i podršku odlučivanju) kao uslugu u COMING cloud okruženju. Ova odluka dobija poseban smisao u svetlu činjenice da je BI rešenje Microsoft proizvod, koji dostiže punu funkcionalnost kao nadogradnja na postojeći Microsoft Dynamics NAV.

Implementacija BI rešenja otpočela je u septembru, a završena u decembru 2015. godine. Neophodan preduslov za implementaciju bile su dobro opisane poslovne transakcije u bazi podataka, koje su već postojale u NAV‑u.

Prvi korak u implementaciji bilo je identifikovanje oblasti koje treba analizirati, a sledeći definisanje struktura tabela i poslovne logike, uz ideju da se istorijski podaci ne menjaju, ali da postoji sistem za jednostavno dopunjavanje tabela podacima za čijim prikupljanjem može da se javi potreba.

Usledila je implementacija ETL procesa, koji omogućava da se podaci iz transakcionog sistema (NAV‑a) prebacuju u prethodno dizajnirane tabele u BI okruženju. Proces prebacivanja poslovnih podataka vrši se tokom noći, u vreme najniže dinamike rada kompanije Niš-ekspres.

Sledeći korak bila je procedura kreiranja tzv. kocki, elemenata sistema koji označavaju oblasti izveštavanja, kao što su analiza prodaje, nabavka materijala, analiza finansija i računovodstva, itd. „Kocke“ pomažu krajnjim korisnicima da u intuitivnom BI okruženju na jednostavan način kreiraju analize i izveštaje.

Implementacija je uspešno završena i usledila je faza eksploatacije i održavanja rešenja.

Ostvareni rezultati

Prvi rezultati bili su uočljivi odmah po implementaciji. Korisnici BI rešenja su, bez pomoći programera ili konsultanata, dobili mogućnost za kreiranje velikog broja izveštaja u samo par klikova. Sada zaposleni kompanije Niš-ekspres mogu trenutno da dobiju podatke o npr. potraživanjima i dugovanjima, kako zbirnim tako i pojedinačnim, mogu da ih upoređuju i trenutno uoče uska grla u poslovanju. Ranije je za ove i slične procese bilo potrebno dosta vremena.

Svi izveštaji prikazuju se kroz poznati Excel dokument, pa je edukacija zaposlenih za korišćenje BI rešenja bila jednostavna. Usledilo je trenutno prihvatanje rešenja, na opšte zadovoljstvo zaposlenih i menadžmenta.

Ranije je uprava kompanije čekala na izveštaje, a u trenutku njihovog dospeća imala sliku iz prošlosti. Danas, svakog jutra polaze od podataka koji su relevantni i potrebni za realan utisak o poslovanju, što je neophodno za preciznost i uspešnost u radu. Neki od tih izveštaja su:

vrednost rezervnih delova potrošenih u toku jučerašnjeg dana;
od kog dobavljača i koji delovi se najviše kvare;
koliko duguju kupci i iznos dospelih potraživanja;
bilans uspeha po mesecima, odnosno prihodi, rashodi itd.
Najveća vrednost od implementacije BI rešenja jeste mogućnost kreiranja izveštaja bez podrške stručnih konsultanata, bez zastoja, u realnom vremenu i sa relevantnim podacima. Pored predefinisanih, zaposleni mogu jednostavno da kreiraju i nove izveštaje, po želji i potrebi.

Nedeljko Kuduz

Ključne prednosti

INTEGRISANO REŠENJE

Mogućnost da se na jednom mestu prate podaci i informacije u vezi sa svim poslovnim procesima.

PODRŠKA ODLUČIVANJU

Rešenje koje menadžmentu pruža dobar uvid u poslovanje, uz lako uočavanje uskih grla u poslovnim procesima, praćenje troškova, planiranje i donošenje poslovnih odluka.

BI U CLOUD‑U

Tehnologija koja je omogućila brzu i pouzdanu implementaciju bez investicionih troškova.

 

0 komentara

Najnoviji

Bezbedno otključajte GenAI potencijale

Generative AI revolucija je već stigla. Kakve su njene implikacije? Generativni...

Benefiti uvođenja Business Central

Implementacija Business Central ERP sistema može doneti značajne prednosti...

Najčešće greške pri implementaciji

ERP rešenja mogu značajno unaprediti poslovanje, ali njihovo uvođenje zahteva...

Nova implementacija vs. konverzija

Pri prelasku na novo ERP rešenje pred organizacije se postavlja izbor između...